torsdag, maj 18, 2006

Människan vill alltid ha mer


Jag är sån i alla fall. Törstar alltid efter mer.
Spelar nästan ingen roll vad det gäller. En strävan efter att alltid uppnå något bättre. Behöver det vara så? Varför är vi aldrig nöjda? Vi kan ju ha det jättebra, men ändå så vill vi ha det bättre. Ett ständigt sökande efter bekräftelse. Bekräftelse på att vi klarar av det här. Även jag kan göra det här.

Men samtidigt är det väl bra att aldrig vara nöjd i vissa sammanhang. För det är en jävla skillnad på att var glad och lycklig mot att var nöjd. Man kan ju vara övelycklig och må jättebra även fast man för den skull inte är nöjd. Eller hur? För är man nöjd då har man ju åstadkommit det man vill här i livet.
Och då mina vänner. Då kan man lika gärna lägga ner.
Jag kan inte komma på någon situation där det inte går att förbättra saker.

Kan du?

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Beror på i vilket sammanhang. Kärlek - Jag hoppas verkligen att jag blir nöjd! Annars vore det för jävligt...

maj 18, 2006 2:41 em  
Blogger Andreas said...

jo, men det gäller kärleken också. för hur roligt är det att känna att "nu är jag nöjd, det blir inte bättre än såhär"
så ska det ju inte vara. man ska givetvis var lycklig tillsammans men det går ju alltid att förbättra saker. om jag vore nöjd med hur allting är i livet, då skulle jag inte tycka det vore roligt alls. inget att kämpa för...
lite kryptiskt kanske, men du förstår säkert vad jag menar.

maj 18, 2006 2:45 em  
Anonymous Anonym said...

Nej, för när man träffar den rätta så blir man Nöjd. Jag skulle aldrig vilja vara i ett förhållande där jag inte var Nöjd med min partner. Då är det inte rätt.
Absolut jag förstår hur du tänker, man ska inte vara nöjd när man vet att man kan presstera bättre.
Men aldrig när det gäller kärlek, du kan aldrig förändra en person så hon blir "en perfekt flickvän". En relation måste man jobba med och det går Alltid upp och ner, vilket gör att det blir aldrig stilla, vilket ger utmaningar. Men sin respektive ska man alltid vara Nöjd med (Om du inte är nöjd så maybe she´s not the one..)

maj 18, 2006 2:54 em  
Blogger Andreas said...

jag menar inte att äntda på någon annan människa, jag syftar till mig själv, t.ex. mitt sätt, hur jag behandlar henne, hur jag visar min uppskattning, hur jag visar min kärlek mot henne. jag strävar alltså ständigt efter att förbättra mina egna prestationer. självklart är det som du säger, att man inte ändrar någons personlighet. men jag står dock fast vid att om jag kände att nu är jag nöjd, det blir inte bättre än såhär, då skulle jag nog bli rastlös. det är roligt att jobba med förhållanden, lära sig mer om varandra, förstå hur den andra tänker i vissa situationer... jag vill känna att det aldrig tar slut, jag vill lära mig mer om den här personen...

maj 18, 2006 3:05 em  
Anonymous Anonym said...

Japp och människor slutar ju aldrig förvåna en, eller? ; )

maj 18, 2006 3:13 em  
Blogger Andreas said...

det stämmer, så slentrian blir det ju aldrig :)

maj 18, 2006 3:13 em  
Anonymous Anonym said...

Men när det gäller arbete så blir man fan Aldrig nöjd.. Jag kan jobba på ett projekt och folk tycker att man har gjort ett bra jobb, men det sitter fan en liten gubbe huvudet och säger "du kunde ha gjort bättre" - varför tog du upp det här.. kommer älta jägarjanne hela natten.. ; )

maj 18, 2006 3:47 em  
Blogger Andreas said...

haha. får man fråga vad du jobbar som?

maj 18, 2006 3:55 em  
Anonymous Anonym said...

se mail

maj 18, 2006 3:58 em  
Anonymous Anonym said...

Om människan alltid vill ha "mer" varför är det en bild på en Loka då? Hehe, fyyndigt :P

maj 18, 2006 8:59 em  
Blogger Smiley said...

"Att förbättra saker" och "även jag kan göra det här" är ofta absolut olika saker. En kan vara raka motsatsen till den andra.

And I am the living proof of this.

maj 18, 2006 9:06 em  
Blogger Andreas said...

Jag är alldeles för trött för att reflektera över någonting alls inatt... hörs!

maj 19, 2006 2:07 fm  
Blogger Andreas said...

nu okar jag lite iaf.

madds: norrlandshumor antra jag...

smiley: även fast jag är piggare nu, så kopplar inte mina kretsar.

maj 19, 2006 3:10 em  
Anonymous Anonym said...

Norrlands humor på högsta nivå- erkänn att jag var smart fast jag är lite blond ;-) hehe, jag tycker jag hängde med bra! Vägen svänge- Madds med!!

maj 19, 2006 7:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home