måndag, maj 29, 2006

Eyes do say a lot - svaren, eller åtminstone min syn på saken

Jag kan inte svara på vad denna blick säger er, eller vad ni känner. Däremot kan jag svara på vad ägaren känner och hur han är som person osv. Eller jag ska i alla fall göra mitt bästa.

Vad känner ägaren?
Han känner sig sårbar, på ett sätt han aldrig upplevt förut. Han inser att allt inte är som han trodde. Att allt inte går att påverka. Så Maria har helt rätt i att han är lite "rädd". Men samtidigt är han lycklig på samma gång, går det? Ja, jag tror det.

Hur är han som person?
Där har Smiley helt rätt. Han är en väldigt lugn person, hetsar inte upp sig i onödan. Därav problemet med att ständigt hålla känslorna inne, vilket inte är bra. Men det jobbar han på. Han är en grubblare, funderar mycket och är inte överdrivet social. Det tar ett tag för honom att öppna upp sig. Han känner sig inte trygg i nya miljöer på en gång, utan tryggheten måste växa fram. Han hoppas för guds skull att han uppfattas som varm och trygg, lojal och någon man kan lite på. Han är också väldigt envis.

Tror även att Smiley's insikt, att han är yngre än hon trodde stämmer. Han är inte så gammal. Han längtar efter med livserfarenhet, att resa och uppleva olika kulturer. Hamna i jobbiga situationer och ta sig ur dem. Klara sig själv helt enkelt.

Givetvis är han trots alla sina brister en ganska charmig prick.

14 Comments:

Blogger Smiley said...

Sårbar och rädd - har du inte upplevt det förut? Det är rätt konstigt - både att du är det, och att du känner så för första gången.

At hålla känslorna inne är inte något problem för lugna personer. Kanske är du inte så lugn ... =)

Hamna i jobbiga situationer - det kunde jag hjälpa med :)

Och charmig - även efter ett långt tänkande :)

maj 29, 2006 1:57 em  
Blogger Andreas said...

klart jag har upplevt det förut, men inte på samma sätt... med sårbar, menar jag inte fysiskt, även om jag inser att självklart är jag det, utan psykiskt. När man öppnar upp sig för någon så blir man per automatik ganska sårbar.

Även om jag är lugn så iser jag att det inte är bra att hålla känslorna inne, mig själv stör det inte så mycket, det är mer de i min omgivning som upplever det som ett problem. jag kan försäkra dig om att jag är utan tvekan klassad i kategorin lugn, dämed inte sagt att "hettan" inte finns där.

med jobbiga situationer menar jag inte att ha en pistolmynning tryck i vänstra tinningen av fat-tony. vad jag syftar till är nog snarare just det jag skrev, att klara sig själv ute i värden, främmande kultur och allt vad det innebär.

är jag charmig trots att du funderat ett tag? eller vad menar du?

maj 29, 2006 3:13 em  
Blogger Smiley said...

Det där med att vara sårbar när man öppnar upp sig - helt rätt, det är så. Det är precis vad jag menade när jag skrev om att kultivera en kallblodig cyniker i mig (minns du?), just för att undvika vara sårbar. Men planen funkar inte - here I am talking to you and smiling again.

Med att visa känslorna - samma här, faktiskt. Jag är mycket mer öppen här än IRL, och folk har också problem med det. Inte problem kanske, men de fattar inte direkt hur jag är.

Det där med hettan - vi ska se, kanske :)

Med jobbiga situationer - jag menade inte en pistolmynning inte heller, haha. Du har ingen a-a-aning hur långt är det från mitt riktiga JAG. Var det PAIN som antydde det?

"Charmig" var min första tanke. Fortfarande tror att du är.

=) Vem är fat-tony? Den sjätte av ER (du + jätterna, oj, getterna)? =)

maj 29, 2006 4:04 em  
Blogger Andreas said...

jo visst minns jag... och här är man mycket öppnare än i verkligheten, som du säger. en form av falsk trygghet. fast är den egentligen falsk?

PAIN had nothing to do with it :)

Fat-Tony, det är en kille som driver pizzerian ner på hörnet tillsammans med hans kusin Big-Bobby. Dessa välväxta grabbar ska man passa sig för, annars vaknar man upp en morgon med fötterna fastgjutna i ett cementblock som är påväg ner i djupet i Värtahamnen. Så var det slutet på den sagan :S

maj 29, 2006 4:15 em  
Blogger Smiley said...

Här kan man lika bra vara rätt falsk. Lätt att ljuga när ingen ser :(

Men för många är det ett sätt att vara öppnare än IRL. Eller att prata om saker man aldrig får prata IRL.

Och tryggheten - beror på vad man skriver, hur känsliga är saker. Och vad man riskerar om allting avslöjas.

maj 29, 2006 4:45 em  
Blogger Andreas said...

jo, du har nog rätt. en klok donna den där smiley.

maj 29, 2006 4:46 em  
Blogger Smiley said...

Ha! IRL skulle du inte ens tänka tanken att prata med mig.

maj 29, 2006 5:28 em  
Blogger Andreas said...

är det så illa???

maj 29, 2006 5:31 em  
Blogger Smiley said...

Haha, det är bara att ditt intressområde ligger åt ett annat håll, tror jag =) Kvinnomässigt =)

maj 29, 2006 5:51 em  
Blogger Andreas said...

hahaha

maj 29, 2006 6:00 em  
Blogger Smiley said...

Which means ...

maj 29, 2006 6:30 em  
Anonymous Anonym said...

en väldigt charmig prick skulle jag vilja säga som har ett stort gott hjärta med en väldigt underlig humor ;-) haha. Pålitlig, cool, smart grabb :P + Retsticka :P En riktig vän :)

maj 29, 2006 7:21 em  
Blogger Andreas said...

oj oj, nu rodnar han...

maj 29, 2006 10:37 em  
Anonymous Anonym said...

Snälla snälla gör inte det! Det är ju bara real facts

juni 03, 2006 9:35 fm  

Skicka en kommentar

<< Home